Trzyprzewodowy obwód sterowania pracą falownika
3-przewodowy obwód sterowania pracą falownika jest standardem w przemyśle. Używane są dwa wejścia chwilowych sygnałów stykowych start/stop i trzeci sygnał wyboru kierunku ruchu. Aby wybrać 3-przewodowy interfejs obwodu sterowania, do trzech zacisków wejść należy przypisać funkcje 20 (STA - Start), 21 (STP - Stop) i 22 (F/R - Do przodu/ Do tyłu). Do załączania sygnałów Start i Stop należy użyć styków załączanych chwilowo. Do załączania sygnału F/R wyboru kierunku ruchu należy zastosować przełącznik dwupozycyjny. Należy upewnić się, że jako źródło komendy ruchu wybrano zaciski wejść falownika (a002=01).
Jeśli obwód sterowania pracą falownika wymaga ciągłego załączenia/wyłączenia sygnałów sterujących (w odróżnieniu od sterowania poprzez chwilowe załączenie sygnałów), należy zastosować funkcje sterownicze FW i RV.
Kod funkcji | Symbol zacisku | Nazwa funkcji | Status | Opis |
20 | STA | Start silnika | ZAŁ. | Start obrotów silnika wskutek chwilowego załączenia sygnału (przy użyciu profilu przyśpieszenia) |
WYŁ. | Bez wpływu na pracę silnika | |||
21 | STP | Stop silnika | ZAŁ. | Bez wpływu na pracę silnika |
WYŁ. | Zatrzymanie pracy silnika wskutek chwilowego wyłączenia sygnału (przy użyciu profilu hamowania) | |||
22 | F/R | Wybór kierunku ruchu | ZAŁ. | Wybrany kierunek ruchu do tyłu |
WYŁ. | Wybrany kierunek ruchu do przodu | |||
Dotyczy wejść: | C001~C007 | |||
Wymagane ustawienia: | A002=01 | |||
Notatki: • Działanie sygnału STP jest odwrócone. Normalnie styk jest zamknięty. Zadziałanie przycisku otwiera obwód, co powoduje zatrzymanie silnik. Dzięki takiemu funcjonowaniu sygnału STP uszkodzenie połączeń elektrycznych powoduje automatyczne zatrzymanie silnika (bezpieczna konstrukcja). • Gdy wybrany jest 3-przewodowy interfejs obwodu sterowania falownika, funkcja zacisku FW jest nieaktywna. Działanie sygnału RV jest także zablokowane. |
Na schemacie poniżej pokazujemy 3-przewodowe sterowanie pracą silnika. Sygnał STA (Start silnika) ma aktywne zbocze narastające, zmiana stanu sygnału z wyłączonego na załączony powoduje załączenie komendy ruchu. Kierunek ruchu silnika jest sterowany poziomem sygnału wejściowego i może być zmieniany w dowolnym momencie. Wejście sygnału STP (Stop silnika) monitoruje poziom sygnału wejścia.