Usterki i ich usuwanie
1. Falownik nie załącza się. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe podłączenie przewodów zasilających. | Sprawdzić podłączenie przewodów zasilających |
Z zacisków [P] i [PD] odłączono zworkę lub dławik DCL. | Między zaciski [P] i [PD] podłączyć zworkę lub dławik DCL. |
Przerwa w kablu zasilającym | Sprawdzić kabel zasilający |
2. Silnik nie uruchamia się. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Wybrane niewłaściwe źródło komendy ruchu Run |
Sprawdzić ustawienie parametru wyboru źródła komendy ruchu RUN (A002) Zacisk zewnętrzny: (wejście cyfrowe):01 Panel sterowania (przycisk RUN): 02 |
Wybrano niewłaściwe źródło wartości zadanej częstotliwości |
Sprawdzić ustawienie parametru wyboru źródła wartości zadanej częstotliwości (A001) Zacisk zewnętrzny (wejście analogowe): 01 Panel sterowania (F001): 02 |
Wartość zadana częstotliwości wynosi 0 Hz | Jeśli źródłem wartości zadanej częstotliwości jest zacisk wejścia analogowego (A001=02), należy sprawdzić napięcie zacisku [O] lub prąd zacisku [OI]. |
Jeśli źródłem wartości zadanej częstotliwości jest panel sterowania (A001=02), należy sprawdzić nastawę parametru F001. | |
W zależności od wybranego źródła należy podać odpowiednią wartość zadaną. | |
Jeśli źródłem wartości zadanej częstotliwości są wstępnie zaprogramowane prędkości, należy ustawić wartości częstotliwości w parametrach A020 do A035 i A020. | |
Brak komendy RUN na zacisku wejść | Jeśli źródłem komendy ruchu RUN jest zacisk wejść (A002=01), do zacisków wejść należy przypisać sygnały „ruchu do przodu" (00:FW) lub „ruchu do tyłu" (01:RV) W przypadku sterowania 3-przewodowego, do zacisków wejść należy przypisać sygnały „3-przewodowy start" (20:STA), „3-przewodowy stop" (21:STP) i „3-przewodowy FW/RV" (22:F/R). |
Sygnały wyboru wstępnie zaprogramowanych prędkości (02 do 05:CF1 do CF4) są przypisane do zacisków wejść i są załączone. | Wyłączyć sygnały wejść lub sprawdzić ustawienie częstotliwości w odpowiednich parametrach (A021 do A035). |
Obydwa sygnały FWD i REV załączone jednocześnie | Jeśli źródłem komendy RUN są sygnały FWD i REV, należy załączyć tylko jeden z nich. |
Aktywne ograniczenie zmiany kierunku ruchu (b035). | Sprawdzić ustawienie parametru b035. |
Niewłaściwa pozycja zworki lub nieprawidłowe podłączenie wejść. | Podłączyć prawidłowo sygnały wejść i/lub zainstalować zworkę. (Stan sygnałów wejść można sprawdzić w parametrze monitorowania d005). |
Niewłaściwe podłączenie wejść analogowych lub potencjometru | Wykonać prawidłowo połączenia elektryczne. W przypadku wejścia napięciowego lub podłączenia potencjometru, sprawdzić napięcie między zaciskami [O] i [L]. W przypadku analogowego wejścia prądowego, zmierzyć natężenie prądu między źródłem prądu i zaciskiem [OI]. |
Źródłem komendy RUN jest panel sterowania, lecz do zacisku wejść przypisano funkcję „Wymuszenie trybu sterowania za pomocą sygnałów zacisków wejść" i sygnał zacisku jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
Źródłem komendy RUN jest zacisk wejść programowalnych, lecz do zacisku wejść przypisano funkcję „Wymuszenie trybu sterowania za pomocą przycisków panelu sterowania" i sygnał funkcji jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
Aktywny alarm falownika. (Załączona dioda LED ALARM i wyświetlany komunikat błędu „Exxx") | Skasować falownik za pomocą przycisku STOP/RESET i sprawdzić kod błędu. |
Wybrana funkcja bezpieczeństwa i wyłączone jedno z wejść GS1 lub GS2 | Jeśli używana jest funkcja bezpieczeństwa, załączyć obydwa sygnały GS1 i GS2. Jeśli nie, za pomocą przełączników typu DIP wyłączyć funkcję bezpieczeństwa. |
Jedna z funkcji: „18:RS", „14:CS" lub „11:FRS" przypisana do zacisków i sygnał wejściowy jest załączony | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
Funkcja „84:ROK" przypisana do zacisku wejść i sygnał wejściowy jest załączony. | Załączyć sygnał wejścia. |
Przerwany kabel połączeniowy lub wewnętrzny kabel silnika. | Sprawdzić połączenia elektryczne. |
Zbyt duże obciążenia. | Zmniejszyć obciążenie. |
Zablokowany silnik. | Odblokować silnik. |
3. Silnik nie przyśpiesza do zadanej prędkości. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe podłączenie sygnałów analogowych |
Sprawdzić połączenia elektryczne. W przypadku wejścia napięciowego lub podłączenia potencjometru, sprawdzić napięcie między zaciskami [O] i [L]. W przypadku analogowego wejścia prądowego, zmierzyć natężenie prądu między źródłem prądu i zaciskiem [OI]. |
Działanie funkcji ograniczania przeciążenia lub ograniczania prądu | Sprawdzić ustawienie poziomu ograniczania. |
Częstotliwość maksymalna (A004) lub górny limit częstotliwości (A061/A261) są niższe niż wymagane. | Sprawdzić ustawienia. |
Zbyt długi czas przyśpieszania. | Zmienić ustawienie czasu przyśpieszania (F002/A092/A292). |
Sygnały wyboru wstępnie zaprogramowanych prędkości 02 do 05 (CF1 do CF4) są przypisane do zacisków wejść i są załączone. | Wyłączyć sygnały wejść. |
Funkcja „06:JG" przypisana do zacisku wejść i sygnał wejściowy jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
Zbyt duże obciążenia. | Zmniejszyć obciążenie. |
Zablokowany silnik. | Odblokować silnik. |
4. Falownik nie odpowiada na zmianę wartości zadanej częstotliwości dokonaną z panelu sterowania. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Wybrano niewłaściwe źródło wartości zadanej częstotliwości | Sprawdzić wybór źródła wartości zadanej częstotliwości (A001=02). |
Funkcja „51 F-TM" przypisana do zacisku wejść i sygnał wejściowy jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
5. Część parametrów nie jest wyświetlana. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Ustawienie parametru „Ograniczenia wyświetlania parametrów" (b037) | Ustawić 00 (wyświetlanie wszystkich parametrów) w parametrze b037. |
Funkcja "86:DISP" jest przypisana do zacisku wejść i sygnał wejściowy jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
6. Nie działają przyciski panelu sterowania. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Funkcja "86:DISP" jest przypisana do zacisku wejść i sygnał wejściowy jest załączony. | Wyłączyć sygnał wejściowy. |
7. Nie można zmienić ustawienia parametrów. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Aktywny tryb RUN falownika. | Zatrzymać falownik, upewnić się, że silnik jest zatrzymany i spróbować ponownie. Jeśli dozwolona jest edycja w trybie RUN, w trybie RUN można zmienić ustawienie części parametrów. |
Wybrana „Blokada zmiany parametrów" (b031). | Wyłączyć blokadę edycji parametrów. |
8. Po podaniu komendy ruchu do przodu silnik obraca się do tyłu. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Nieprawidłowe połączenia obwodu mocy. | Zamienić przewody dwóch z trzech faz U/T1, V/T2 lub W/T3. |
Niewłaściwa logika sygnału wyboru kierunku przy sterowaniu 3-przewodowym. | Sprawdzić logikę wejścia sygnału „22:F/R". |
9. Po podaniu komendy RUN z panelu sterowania silnik obraca się w kierunku przeciwnym. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe ustawienie parametru F004. | Sprawdzić ustawienie parametru F004. |
10. Alarm nadprądowy (E03). | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Zbyt krótki czas przyśpieszania. | Zmienić ustawienie czasu przyśpieszania (F002/A092/A292). |
Załączyć funkcję wstrzymywania przyśpieszania (A069/A070). | |
Zbyt duże obciążenia | Zmniejszyć obciążenie |
Załączyć funkcję forsowania momentu. | |
Wybrać programowalną charakterystykę V/f (A044/A244=02) | |
Nieaktywna funkcja ograniczania przeciążenia (b021) | Załączyć funkcję ograniczania przeciążenia (b021=01/02/03) |
Mimo, że funkcja ograniczania przeciążania jest aktywna, załącza się alarm nadprądowy (E03). | |
Ustawiony zbyt wysoki poziom funkcji ograniczania przeciążenia (b022/b025). | Ustawić niższy poziom funkcji ograniczania przeciążenia (b022/b025). |
Zbyt krótki czas hamowania podczas ograniczania przeciążania (b023/b026). | Ustawić dłuższy czas hamowania podczas ograniczania przeciążania (b023/b026). |
11. Nie działa przycisk STOP/RESET. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Zablokowane działanie przycisku Stop/Reset | Zezwolić działanie przycisku Stop (b087). |
Załączona funkcja ograniczania napięcia podczas hamowania (b130) lub funkcja kontrolowanego hamowania w przypadku zaniku napięcia zasilania (b050). | Sprawdzić ustawienia parametrów b130 i b050. |
12. Hałaśliwa praca silnika lub maszyny. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niskie ustawienie częstotliwości przełączania. | Ustawić wyższą wartość częstotliwości przełączania b083. (Może spowodować to wzrost poziomu zakłóceń elektrycznych i natężenia prądów upływu). |
Rezonans silnika lub maszyny | Nieznacznie zmienić częstotliwość wyjściową. Jeśli rezonans występuje podczas przyśpieszania/hamowania, użyć częstotliwości przeskoków (b063-b068), aby uniknąć drgań rezonansowych maszyny. |
Zbyt duże wahania prędkości | Ustawić wartość częstotliwości bazowej (A003/A203) i napięcia AVR (A082/A282) zgodnie z danymi znamionowymi silnika. Jeśli nie powoduje to poprawy, nieznacznie zmniejszyć wzmocnienie V/f (A045/A245) lub wybrać programowalna charakterystykę V/f (A044/A244). |
13. Alarm przeciążenia (E05). | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe ustawienie poziomu funkcji elektronicznego zabezpieczenia termicznego | Sprawdzić ustawienie elektronicznego zabezpieczenia termicznego (b012/b013) |
Wymagane częste szybkie przyśpieszanie z dużymi wartościami szczytowymi prądu. | Sprawdzić, czy możliwe jest zwiększenie czasu przyśpieszenia, co pozwoli zmniejszyć chwilowy wzrost natężenia prądu (F002/F202/A092/A292). W zależności od metody sterowania silnikiem (F044/A244) parametry silnika (A020 do H034) do wymuszają przepływ zbyt wysokiego, nie wymaganego prądu. Jeśli silnik nie jest w stanie zapewnić przepływu prądu o żądanym natężeniu, należy zmienić falownik na większy. |
14. Alarm nadnapięciowy (E07). | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Zbyt krótki czas hamowania | Zmienić nastawę czasu hamowania. (F003/F203/A093/A293) |
Nieaktywna funkcja ograniczania napięcia (b130) podczas hamowania (00). | Załączyć funkcje ograniczania napięcia (b130=01/02). |
Jeśli załącza się alarm nadnapięciowy pomimo załączenia funkcji ograniczania napięcia. | |
Niewłaściwe ustawienie wzmocnienia (b134) lub czasu całkowania (135) funkcji unikania alarmu nadnapięciowego. | Sprawdzić ustawienie wzmocnienia (b134) i czasu całkowania (b135) funkcji unikania alarmu nadnapięciowego. |
Zbyt duże ustawienie poziomu funkcji ograniczania napięcia (b131). | Ustawić niższy poziom funkcji ograniczania napięcia (b131) (niższe ustawienie parametru b131). |
15. Alarm termistora (E35). | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Termistor jest podłączony do wejścia zacisku 5 i załączone jest napięcie zasilania 24 V DC. | Sprawdzić ustawienie sygnału zacisku [5] (C005). |
16. Niestabilna częstotliwość wyjściowa. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe ustawienie parametrów | Ustawić nieznacznie niższą lub wyższą wartość częstotliwości wyjściowej niż częstotliwość napięcia zasilania. |
Zmienić wartość współczynnika stabilizacji silnika (H006/H203). | |
Zbyt duże zmiany obciążenia silnika. | Wymienić silnik i falownik na większe. |
Zbyt duże wahania napięcia zasilania. | Sprawdzić źródło napięcia zasilania. |
17. Zbyt niska wartość momentu wyjściowego. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe ustawienie parametrów (przyśpieszanie) | Zwiększyć forsowanie momentu (A042/A242 - A043/A243) |
Zmniejszyć częstotliwość przełączania (A083). | |
Zmienić charakterystykę V/f (A044/A244) na bezczujnikowe sterowanie wektorowe SLV | |
Wybrać automatyczne forsowanie momentu (A041/A241). | |
Niewłaściwe ustawienie parametrów (hamowanie) | Zwiększyć czas hamowania (F003/F203/A093/A943). |
Wyłączyć funkcję automatycznej regulacji napięcia (A081/A281). | |
Zainstalować rezystor hamowania lub moduł hamowania z regeneracją. |
18. Jeśli odłączony zostanie kabel panelu sterowania, falownik załączy alarm lub zatrzyma się. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Niewłaściwe ustawienie parametru b165 | Wpisać 02 do parametru wyboru reakcji na odłączenie panelu sterowania (b165) |
19. Brak odpowiedzi w komunikacji Modbus. | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Zmiana parametrów nie została uaktualniona. | Jeśli zmienione zostaną ustawienia parametrów C071, C074 lub C075, należy wyłączyć i załączyć napięcie zasilania lub wykonać reset falownika poprzez załączenie i wyłączenie sygnału zacisku RS. |
Nieprawidłowe ustawienie źródła komendy run (A002/A202). | W parametrze wyboru źródła komendy RUN (A002/A202) wpisać 03. |
Nieprawidłowe ustawienie źródła wartości zadanej częstotliwości (A001/A201). | W parametrze wyboru źródła wartości zadanej częstotli-wości(A001/A201) wpisać 03. |
Niewłaściwe ustawienie prędkości komunikacji. | Sprawdzić prędkość komunikacji (A071). |
Niewłaściwe ustawienie lub ustawienie już użytego adresu w sieci Modbus. | Sprawdzić adres stacji w sieci Modbus (A072). |
Niewłaściwe ustawienie parzystości komunikacji. | Sprawdzić ustawienie parzystości komunikacji (A074). |
Niewłaściwe ustawienie ilości bitów stopu. | Sprawdzić ustawienie ilości bitów stopu (A075). |
Nieprawidłowe podłączenie przewodów. | Sprawdzić podłączenie przewodów do zacisków SP i SN. |
20. Podczas startu falownika wyłącza się wyłącznik ECB (zabezpieczenie różnicowo-prądowe). | |
Możliwe przyczyny | Działania korygujące |
Zbyt duża wartość prądu upływu falownika. | Zmniejszyć częstotliwość przełączania (A083). |
Zwiększyć poziom zadziałania wyłącznika ECB lub wymienić wyłącznik ECB na inny o wyższym poziomie prądu wyłączania. |
21. Informacje na temat przeglądów konserwacyjnych | |||
Stan pracy | Objawy | Metoda strojenia parametrów | Dostroić wartość parametrów |
Rozruch | Problemy podczas zmiany kierunku obrotów | Załączyć funkcje początkowego obliczenia pozycji magnesów. | H123 |
Zatrzymanie rozruchu Załącza się alarm nadprądowy. | Zwiększyć wartość prądu rozruchu. | H117 | |
Zwiększyć czas rozruchu. | H118 | ||
Wymóg szybkiego rozruchu. | Załączyć funkcję początkowego obliczenia pozycji magnesów i zmniejszyć nastawę czasu rozruchu. | H118, H123 | |
Praca z częstotliwością niższą niż minimalna (H121) | Niestabilna praca silnika. | Zwiększyć wartość prądu rozruchu. | H117 |
Praca z częstotliwością bliską częstotliwości minimalnej (H121) | Uderzenia momentu podczas pracy silnika. Załączanie alarmu nadprądowego | Zmienić prędkość odpowiedzi silnika. | H116 |
W przypadku zmiany obciążenia zmienić nastawę częstotliwości minimalnej. | H121 | ||
Praca z częstotliwością wyższą niż częstotliwość minimalna (H121) | Kołysanie silnika | Zmienić prędkość odpowiedzi silnika. | H116 |
Zmniejszyć wartość współczynnika stabilizacji (jeśli wartość jest zbyt niska, silnik może nie osiągnąć momentu i podczas pracy z częstotliwością bliską H121 mogą być generowane uderzenia momentu lub alarm nadprądowy). | H119 | ||
Zwiększyć prąd pracy bez obciążenia. | H122 |