Grupa "A": Hamowanie dynamiczne DC
Funkcja hamowania dynamicznego (napięciem stałym) powoduje zatrzymanie silnika w czasie krótszym niż podczas wybiegu czy w trybie normalnego zwalniania. Podczas hamowania dynamicznego generowany jest w silniku przeciwny moment -hamujący. Hamowanie dynamiczne jest szczególnie przydatne i efektywne przy niskich prędkościach, kiedy wymagany moment hamujący jest najmniejszy.
Kiedy ustawisz funkcję hamowania dynamicznego A051na 01, gdy sygnał RUN (bieg w przód/tył) zostanie wyłączony to po zwolnieniu silnika do częstotliwości wprowadzonej w parametrze A052 falownik będzie zasilał silnik napięciem stałym. Siła hamowania i czas są ustawiane przez użytkownika (parametry A054 i A055). Opcjonalnie można wprowadzić przerwę pomiędzy normalnym zwalnianiem a hamowaniem dynamicznym, której czas ustawia się w parametrze A053. Wówczas falownik puści silnik wybiegiem, a dopiero po tym czasie rozpocznie proces hamowania dynamicznego.
Hamowanie DC (reagujące na częstotliwość) Po ustawieniu parametru A051 na 02 hamowanie dynamiczne jest aktywowane w momencie obniżenia się częstotliwości na wyjściu do wartości wprowadzonej w parametrze A052 gdy sygnał RUN jest ciągle aktywny. Patrz wykresy poniżej.
Hamowanie dynamiczne uczynione stykiem zewnętrznym listwy zaciskowej wejściowej z przypisaną funkcją DB lub ustawiane w parametrach jest aktywne tylko po wykryciu przez falownik częstotliwości hamowania.
Przykład 1, (powyżej po lewo) pokazuje przypadek kiedy A051=02 i częstotliwość jest zadawana skokowo. Kiedy częstotliwość zadana spadnie do 0, hamowanie DC jest aktywowane ponieważ częstotliwość na wyjściu obniżyła się poniżej progu ustawionego w A052. Hamowanie DC jest aktywne do momentu osiągnięcia na wyjściu częstotliwości ustawionej w A052. Hamowanie DC nie jest aktywowane gdy sygnał FW =WYŁ.
Przykład 2, (powyżej po prawo) pokazuje przypadek stopniowej zmiany częstotliwości zadanej (np. przez sygnał analogowy). Hamowanie DC jest aktywne przy rozruchu ponieważ sygnał zadany jest mniejszy niż wartość częstotliwości ustawionej w A052.
UWAGA: Wykorzystując hamowanie dynamiczne zwróć uwagę na czas jego trwania. W procesie tym wydziela się dużo ciepła i można uszkodzić silnik. Dlatego też powinno się stosować silniki z termistorami i podłączać je do wejść termistorowych falownika. Falownik będzie wówczas stanowił zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem.
Funkcje grupy "A" | Zmiana w trybie Biegu | Nastawa fabryczna | Jedno stki | ||
Kod funkcji | Nazwa | Opis | |||
A051 | Hamowanie dynamiczne |
Nastawy funkcji: 00 Nieaktywna 01 Aktywna podczas hamowania 02 Wykrywanie częstotliwości hamowania |
nie | 00 | - |
A052 | Częstotliwość hamowania dynamicznego |
Częstotliwość, od której falownik rozpocznie hamowanie dynamiczne, Zakres od częstotliwości początkowej (B082) do 60 Hz |
nie | 0.5 | Hz |
A053 | Czas oczekiwania do rozpoczęcia hamowania dynamicznego |
Opóźnienie pomiędzy osiągnięciem częstotliwości hamowania dynamicznego A052 a rozpoczęciem hamowania dynamicznego.(w tym czasie), zakres 0.0 do 5.0 sekund. |
nie | 0.0 | sek. |
A054 | Siła hamowania |
Ustawia siłę hamowania dynamicznego w procentach momentu znamionowego Zakres: 0 do 100% |
nie | 50 | % |
A055 | Czas hamowania dynamicznego |
Ustawia czas hamowania dynamicznego. Zakres: 0. do 60 sekund |
nie | 0.5 | sek. |
A056 | Sposób uaktywnienia hamowania dynamicznego |
Aktywne gdy 00 - po zamknięciu [DB] 01 - od poziomu częstot. |
nie | 01 | - |